تبدیل سند وکالت به تک برگ
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


تبدیل سند وکالت به تک برگ
منظور از سند وکالت چیست؟ در مورد انتقال مالکیت اموال غیرمنقول یا مستغلات، قوانین ایران تشریفات قانونی خاصی را در رابطه با موضوع تنظیم سند مالکیت شامل می شود. در واقع شخصی در مقابل قانون مالک شناخته می شود که سند مالکیت معتبری به نام او ثبت شود. گاهی ممکن است ملکی با انعقاد مبایعه نامه، قرارداد و ... فروخته شود اما سند رسمی صادر نشده باشد.

در این گونه موارد که ملک فاقد سند رسمی باشد و یا سند رسمی ملک به نام شخصی غیر از مالک آن باشد، ممکن است ملک بین چند مالک دست به دست شود. در نتیجه امروزه در خصوص مالکیت اموال غیرمنقول انواع اسناد مالکیت از جمله اسناد تک برگی، اسناد سیمی و سربی با منگوله، اسناد بنچاق و ... وجود دارد.

طبق آخرین قوانین مربوط به ثبت اسناد و املاک، برای کلیه اموال غیرمنقول واقع در کشور باید سند مالکیت تک برگی صادر شود. سند تک برگی املاک مسکونی بر روی کاغذ فیبر مخصوص در ابعاد A4 صادر شده و با مهر برجسته دفتر اسناد رسمی حک شده است.

ممکن است برای برخی از املاک وکالت وجود داشته باشد. سند وکالت، وکالتنامه فروش است که توسط دفاتر اسناد رسمی صادر می شود. در ادامه این مقاله به بررسی راهکارهای قانونی لازم برای تبدیل سند وکالت به تک برگ می پردازیم.
مراحل قانونی تبدیل سند وکالت به یک برگه
برای تبدیل سند وکالتنامه به یک برگه باید طبق مبایعه نامه یا قرارداد بیع چندین اقدام قانونی انجام شود. در مورد املاک مختلف، به دلیل سابقه ثبتی متفاوت و ویژگی های جغرافیایی متفاوت، ممکن است اقدامات قانونی برای تبدیل سند وکالت به یک برگ متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر ملک مشمول عوارض شهرداری پرداخت نشده باشد امکان تنظیم سند تک برگی وجود ندارد.

نکته حائز اهمیت در مورد سند وکالت این است که این گونه اسناد معمولا مدت زمانی دارند یعنی پس از اتمام مدت وکالت دیگر نمی توان بر اساس آن وکالت نامه تک برگی صادر کرد. برخی از مهمترین مراحل قانونی برای تبدیل سند وکالتنامه به یک برگه به شرح زیر است:

دارنده وکالتنامه از طرف مالک وکالت قانونی برای انتقال مالکیت و صدور سند تک برگی به نام خود یا شخص دیگری دارد. لذا دارنده سند وکالت نامه بدون نیاز به حضور مالک در ادارات و دفاتر مربوطه می تواند در مراجع ذیصلاح حضور یافته و اقدامات قانونی لازم را در خصوص صدور سند تک برگی انجام دهد.
دارنده وکالت باید از طرف مالک در شهرداری و ادارات مربوط مانند اداره برق، گاز و ... حضور یافته و استعلامات مربوطه را در مورد سابقه بدهی ملک اخذ نماید. در صورتی که ملک مشمول عوارض شهرداری و مالیات و ... باشد قبل از صدور سند تک برگی باید بدهی ملک پرداخت شود. پرداخت بدهی های مربوط به ملک اساساً بر عهده مالک است. اما ممکن است در مبایعه نامه طرفین به نحو دیگری تعیین تکلیف کرده باشند.
مراحل نهایی تبدیل سند وکالتنامه به یک برگه
پس از فراهم شدن شرایط قانونی برای تبدیل سند وکالتنامه به تک برگ، دارنده وکالت باید در مهلت مقرر در وکالتنامه به دفتر اسناد رسمی مراجعه و درخواست صدور وکالتنامه واحد را ارائه کند. سند ورق صدور سند تک برگی مستلزم پرداخت هزینه ثبت نام می باشد.

از دیگر موارد تبدیل سند وکالتنامه به تک برگ می توان به موردی اشاره کرد که فروشنده برخلاف تعهداتی که در مبایعه نامه پذیرفته است از حضور در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند خودداری می کند. در این صورت خریدار می تواند از دفترخانه گواهی غیبت دریافت کرده و با تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی از فروشنده شکایت کند.
در فرآیند تبدیل سند وکالتنامه به یک برگ ممکن است حوادث حقوقی مختلفی رخ دهد. مثلاً در مورد ملکی که فاقد سابقه ثبتی است، صدور سند مالکیت تک برگی ممکن است موجب تغییر متراژ ملک مذکور مطابق قوانین شهرسازی شود.
نکات حقوقی مهم در زمینه صدور سند مالکیت تک برگی
سند مالکیت تک برگی جزو اسناد رسمی است. اسناد رسمی اسنادی هستند که توسط مأمور قانونی مطابق با آن صادر می شود
با مقررات قانونی اسناد رسمی قابلیت لازم الاجرا بودن را دارند و این اسناد قابل استناد در محاکم قضایی می باشد. در صورتی که سند تک برگی به طور غیرقانونی جعل شود یا کلمه یا حرفی به آن اضافه یا کم شود، جرم جعل در اسناد رسمی موضوع ماده 523 قانون مجازات اسلامی محقق می شود. در این صورت ممکن است مرتکب به 1 تا 10 سال حبس تعزیری محکوم شود.
قبل از صدور سند مالکیت تک برگی، دارنده وکالت باید در اداره ثبت شهرستان محل وقوع ملک حضور یافته و نسبت به استعلام سند رسمی ملک اقدام نماید. در استعلام های انجام شده میزان بدهی ملک، قابلیت و نحوه صدور سند مالکیت تک برگی اعلام می شود





:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: